Eenzaamheid op de werkvloer. De eerste week van oktober staat voor de week van de eenzaamheid! Er wordt veel over geschreven en gelukkig wordt er steeds meer over gesproken. Hopelijk verdwijnt dit thema uit de taboesfeer.
Hoe zit het met eenzaamheid op de werkvloer? De verbinding tussen deze twee wordt niet snel gelegd. Recent stond er in het AD een mooi artikel van vertrouwenspersoon mevr. A. van der Velden, over het feit dat we zo hard en efficiënt werken dat we er eenzaam van worden. Vanwege de drukte en efficiënte (kostenbesparende) processen en taakindeling ligt een sociaal isolement op de loer. Dit terwijl contact met collega’s noodzakelijk is om stress te voorkomen.
Eenzaamheid is een groot probleem waar op de werkvloer niet altijd aandacht voor is. Maar wat kun je eraan doen en hoe zie je dat een werknemer of collega eenzaam is? Ruim 40% van de Nederlanders voelt zich eenzaam volgens het RIVM (Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu). Het CBS geeft aan dat 3% van de werkenden eenzaam is. Steeds meer werknemers komen in een sociaal isolement terecht door hoe werk wordt ingericht. (Wat overigens niet zegt dat men in het privéleven eenzaam hoeft te zijn).
De nadruk ligt steeds meer op efficiëntie. Medewerkers moeten targets halen, persoonlijke doelen nastreven, thuiswerken etc. Communicatie verloopt steeds vaker via de mail. Afgesproken wordt zelfs dat als je niet per se ‘moet’ reageren een cc versturen voldoende is.
Langzaam verdwijnt de sociale cohesie op de werkvloer. Stress gerelateerde klachten liggen op de loer. En vanwege de taboesfeer zal men er niet over praten.
Eenzaamheid zorgt aantoonbaar voor o.a. voor mindere prestaties, fysieke klachten, depressie, verminderd immuunsysteem, met verzuim tot gevolg.
Eenzaamheid zorgt aantoonbaar voor o.a. voor mindere prestaties, fysieke klachten, depressie, verminderd immuunsysteem, met verzuim tot gevolg.
Collega’s zijn belangrijk voor stressreductie. Je verhaal kwijt kunnen, sparren over een bepaald onderwerp of samen koffiedrinken/ lunchen zijn nodig om niet het gevoel te krijgen er alleen voor te staan. Mensen die in een sociaal isolement zitten, hebben vaak niet het zelfvertrouwen om hun eenzaamheid bespreekbaar te maken. Zij zijn de mensen die achter hun bureau blijven zitten als er een gezamenlijke lunch wordt georganiseerd of een wandeling. (Een soms kunstmatige oplossing voor sociale cohesie).
Er is nog niet heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar eenzaamheid op de werkvloer maar een interessant onderzoek is van. S. Barsade en H. Ozcelik gevonden. Zij deden onderzoek naar eenzaamheid op het werk en schreven er een paper over.
Een aanrader is de podcast van Wharton’s Sigal Barsade en Hakan Ozcelik from California State University, Sacramento, waar ze de bevindingen van hun onderzoek naar eenzaamheid op de werkvloer bespreken. (te beluisteren: Is loneliness hurting your organisation? With professor Sigal Barsade op iTunes en Spotify).
Het is belangrijk dat werkgevers zich bewust worden van het belang van goede onderlinge connecties op de werkvloer. Zeker als je beseft dat werknemers een groot deel van hun tijd op de werkvloer doorbrengen.
Maar hoe kun je eenzaamheid op de werkvloer voorkomen?
· Wordt je bewust van het feit dat eenzaamheid ook een rol kan spelen op de werkvloer.
· Maak het bespreekbaar en zorg voor bewustwording; Eenzaamheid in niet alleen een individueel probleem maar het kan een hele bedrijfscultuur beïnvloeden. Medewerkers kunnen niet hun collega’s uitkiezen zoals vrienden in een privé-situatie. Er is niet altijd automatisch een goede match. Zorg voor een goede match tussen werknemer en team. Ondersteun hierin en faciliteer.
· Laat werknemers meer samenwerken, door bijvoorbeeld werknemers van verschillende afdelingen samen een project te laten draaien.
· Zorg voor partnerschap. Medewerkers willen niet alleen voor een salaris werken maar ook bij de groep horen.
Het lijkt misschien minder efficiënt, maar onderzoek toont echt aan dat het niet opweegt tegen de voordelen van betrokken en verbonden medewerkers in een sociaal en gezond werkklimaat.
Cindy in’t Veld, arbeidsdeskundige
Comments